Pre kosenie trávy na malých plochách okolo domov, chát alebo v komunitných záhradách sa často využívajú nesené motorové vyžínače a krovinorezy. Ich výhodou je veľká operatívnosť, prístup aj na všelijaké zákutia a kosenie pomocou plastovej struny aj okolo stromov, lavičiek a obrubníkov. Nevýhodou je nosenie ťažkej váhy stroja pomocou popruhov na chrbte, silné vibrácie do rúk od zväčša dvojtaktného motora a tiež nutný opakovaný pohyb v krížovej panve z boka na bok, čo spôsobuje spolu s váhou kosačky bolesti chrbta a únavu.
Kosačka Zipper ZI-MOS 125 si zachováva všetky výhody nesených krovinorezov a vyžínačov, no uľahčí vášmu chrbtu od jej váhy a nutnosti neustáleho pohybu v bokoch. Zabráni nie len bolestiam, ale aj únave chrbta aj pri kosení rozľahlejšieho pozemku na rovine alebo svahu.
Rakúsky výrobca prišiel s jednoduchým, no účinným nápadom. Váhu krovinorezu nenesie človek na chrbte, ale kolesá podvozku. Vznikla tak mobilná kosačka trávy a náletových drevín, ktorú môžu obsluhovať aj starší ľudia alebo osoby so zdravotnými ťažkosťami, ktorí by s klasickým vyžínačom nemali možnosť udržiavať svoj pozemok alebo len s obtiažami.
Kosačka Zipper Zi-MOS125 je dodávaná v rozloženom stave v kartónovej krabici a dvoch polystyrénových plátoch. Krabica dobre chráni obsah pri transporte a zobrazuje kosačku v prevádzkovom stave. Pre jej zloženie je potrebná aspoň základná zručnosť pri práci so skrutkovačom či montážnym kľúčom a zavše je treba aj trochu invencie alebo domácich zásob spojovacieho materiálu. A asi dve hodiny času na zloženie kosačky.
Priložený farebný obrázkový návod na papieri formátu A5 je v nemčine a niektoré frázy sú preložené aj do angličtiny. Podľa detailných fotografií nie je problém zložiť kosačku aj bez znalosti týchto jazykov, avšak ostatné informácie o správnom používaní kosačky sa jednoducho nedozviete. Škoda, slovenský návod by si tento inak skvelý výrobok určite zaslúžil. Našťastie k dispozícii je český návod.
Rovnako by sa zišiel aktualizovaný návod. Aby sa nestalo, že máte podľa návodu spojiť dva diely, ale v krabici už sú spojené do jedného celku. Alebo naopak, podľa návodu v celok si najskôr musíte spojiť dva kusy, aby ste ich mohli ďalej použiť. Pri zapojovaní jednoduchej elektroinštalácie vás návod nabáda správne spojiť dva vodiče pomocou súosých konektorov, ale v skutočnosti je výrobok opatrený konektorom s plastovým puzdrom, ktorý ani omylom nedovoľuje inak, ako správne zapojiť kabeláž.
Pre montáž výrobca dodáva všetko potrebné náradie. Teda skoro všetko. V prípade testovaného kusu boli v balení dva trubkové kľúče so skrutkovačmi (jeden plochý a druhý krížový) aj skrutkovač s plastovou rukoväťou. Že je obojstranný, teda jeden koniec plochý a druhý krížový, sme sa dozvedeli prakticky náhodou na konci montáže. Vidlicový kľúč v balení chýbal úplne, našťastie domáca dielňa pomohla. Rovnako tak v prípade chýbajúcich dvoch imbusových skrutiek na upevnenie vodiacej rukoväte kosačky. Jedna imbusová skrutka na upevnenie ochranného krytu vyžínača nemala vylisovaný šesťhran pre kľúč a matica pre upevnenie kolesa mala zle vylisovaný závit, opäť sme ju nahradili z vlastných zásob. Aj na fotografiách vidno, že na každom kolese je inak ukončený závit.
Kosačka s podvozkom je vybavená dvomi kolesami o rozmere pneumatík 12 x 2,125 na ráfoch z ľahkej zliatiny. Náboj kolesa je opatrený dvomi guličkovými ložiskami s krytom, čo pozitívne hodnotíme vzhľadom na podmienky, v ktorých kosačka pracuje. V súvislosti s kolesami ale máme dve veci. Pneumatiky s dušami, opatrené autoventilom, sú v krabici zabalené nenafúknuté. Ak plánujete kosačku z obalu vybaliť mimo civilizácie a nevlastníte kompresor alebo aspoň cyklopumpu, rozbaľte obal a kolesá nafúknite na benzínovej pumpe ešte v meste.
Na os pravého kolesa sa nám neustále nabaľovala skosená tráva a tvorila nevzhľadnú hrču. Našťastie nebránila ľahkému pojazdu kosačky Zipper. Problém sa nepodarilo odstrániť ani opakovaným povoľovaním alebo uťahovaním matice kolesa do rôznych stupňov vôle.
Základom kosačky Zi-Mos125 je motorová jednotka s dvojtaktným spaľovacím motorom o objeme valca 42 ccm a deklarovaným výkonom 1,25 kW. Cez odstredivú spojku poháňa žací kotúč alebo strunovú hlavu na konci hriadele s prevodovkou. Motor aj hriadeľ sú upevnené na kovový rám s osou, cez ktorú je mechanizmus napojený na dvojkolesový podvozok. Šikovné riešenie uloženia dovoľuje natočiť žaciu hlavu do troch polôh. Kosačka tak kosí priamo pre sebou alebo na boku, pravom či ľavom. To využijete pri kosení trávy popri múroch, chodníkoch, ale aj pri bežnom kosení vyššej trávy.
Žiaľ to, čo robí túto kosačku od spoločnosti Zipper jedinečnou, je aj jej najslabšou stránkou. Pri použití v záhrade, šiesty deň kosenia (každý deň bola kosačka Zipper v prevádzke asi tri hodiny), sa zlomil rám. Oceľová platňa, držiaca osu natáčania aj západku polohy, je navarená na oceľovú trubku a všetky sily aj vibrácie sa prenášajú na veľmi malej ploche asi 5 cm. Tu došlo nie k prasknutiu zvaru (čo by indikovalo nesprávny postup pri výrobe), ale k vytrhnutiu materiálu z trubky okolo zvaru. Teda buď slabý materiál podľa nášho názoru alebo skôr slabo dimenzovaná plocha zvaru vhľadom na použitie kosačky.
Samozrejme sme poruchu oznámili najprv telefonicky dodávateľovi kosačky so žiadosťou o nápravu. Bolo nám ponúknuté odoslanie zlomeného dielu na naše náklady predajcovi, ktorý ho obratom zvarí a pošle späť. Alebo že si dáme zavariť prasknutý rám v mieste bydliska. Očakával som výmenu vadného dielu v rámci záruky…
Samozrejme že som pre urýchlenie a zlacnenie opravy nechal rám zavariť v neďalekej firme a súčasne som požiadal o zosilnenie tohto kritického miesta navarením uholníka, ktorý zväčšil plochu, ktorou sú sily v tomto mieste prenášané z podvozka na motorovú jednotku.
Práca s kosačkou ZI-MOS125 pripomína jazdu s detským kočíkom. Tlačíte ju pred sebou a kosíte pomocou viacdielnej kovovej rúčky. A tu sa dostávame k ďalšiemu slabému miestu tejto kosačky. Kovová trubka je vo svojej spodnej časti pomocou odliatku napojená na osu podvozka. Povolením štyroch imbusových skrutiek môžeme natočiť správny uhol ovládacej tyče a opäť ich pritiahnuť. No vzhľadom na dĺžku rukoväte mi pripadá tento spoj trochu pružný a radšej by som videl ovládaciu tyč ešte na dvoch miestach pripojenú k pevnej časti podvozka. Vrchnú zahnutú časť rukoväte môžete natočiť doprava alebo doľava. Tak či tak je potrebné kosačku viesť oboma rukami. V prípade praváka pravou rukou držíte vonkajšiu pogumovanú rukoväť, ako na motorke, a ľavou ovládate plyn na strednej časti rukoväte. Palcom môžete kedykoľvek odtlačiť vypínač a zastaviť motor. Občas aj nevedomky počas práce.
Súčasťou dolnej časti ovládacej tyče je výklopné pomocné koliesko. Pôvodne som myslel, že slúži k pohodlnému vedeniu kosačky po kosenej lúke, ale slúži len jedinému. K opretiu kosačky vo vodorovnej polohe pri tankovaní. Pripevnenie oceľovej pružiny, ktorá drží pomocné koliesko v definovaných krajných polohách, je šlendriánsky navrhnuté a vyrobené. Cena je kráľ a to dehonestuje túto dobrú kosačku do záhrady.
Plastová nádrž na palivo je v spodnej časti motorovej jednotky. Podľa rôznych www stránok rôznych predajcov aj návodu je jej objem od 1 do 1,2 litra. Zrejme záleží od toho, ako doplna ju nelejte. V návode českom aj na www stránkach sa píše o zmesi oleja 1:25, v priloženom nemeckom návode o pomere 1:40. Dosť veľká odchýlka, ktorá môže rozhodnúť o zničení motora používaním. Našťastie priamo na motore bola visačka, ktorá zdôrazňovala miešanie oleja a benzínu v pomere 1:40. Ku kosačke je dodávaná plastová nádoba o objeme 600 ml s vyznačením plnenia benzínu a doliatia oleja pre oba pomery oleja a benzínu. Uľahčuje to miešanie, na druhej strane pri tak malom objeme paliva je aj malá zmena objemu oleja citeľným percentuálnym odchýlením. Za lepšie riešenie považujeme používať päťlitrový kanister na benzín a certifikovanú mierku.
Rozpory medzi jednotlivými popismi motorovej kosy ZI-MOS125 na stránkach jednotlivých predajcov sú aj v otázke pribaleného kosiaceho zariadenia. Niekde je udávané, že je súčasťou strunová vyžínacia hlava, inde že táto hlava, oceľový trojzub a osemzubový kotúč na trávu a kroviny, niekde že len ten trojzub. V telefonickom rozhovore s dovozcom som bol uistený, že v balení je len vyžínacia strunová hlava, ale za pár eur nám môžu pribaliť aj oceľový trojzub. Koncový adaptér je riešený s ľavotočivým závitom a samoistiacou maticou a s osadením priemeru 25,4 mm pre väčšinu malých žacích kotúčov a dodávaná strunová hlava má vnútorný závit, ktorým sa upevňuje na hriadeľ.
Táto dodávaná hlava na strunu priemeru 2,4 mm je ďalším slabým miestom kosačky Zipper. Veko uzatvárajúce cievku so strunou je upevnené štyrmi zubmi bajonetovým spôsobom. Teda pootočením sa dostanú zuby do drážky, predtým však musíte palcom ľavej ruky stlačiť poistný jazýček. Ide to dosť ťažko a niekedy je lepšie demontovať hlavu z kosačky. Pri vkladaní cievky do vnútra hlavice kladie silná pružina veľký odpor a nezriedka strávite týmto jednoduchým úkonom aj päť minút. Aby ste nakoniec zistili, že zo štyroch zubov správne zacvakli len tri a opäť musíte spoj uvolniť a znova silne zatlačiť dlaňami, aby ste hlavicu uzavreli. Navyše okraj uzáveru je taký tenký, že je len otázkou času, kedy to praskne a budete musieť kupovať hlavicu novú. To nám potvrdil aj predajca záhradnej techniky, keď sme u neho kupovali lepšiu hlavicu na strunu. Naša nebola prasknutá, no mala iný problém.
Medzera medzi hlavicou a krytom výstupného hriadeľa má asi centimeter a je teda taká veľká, že sa do nej bez problémov namotajú steblá kosenej trávy. V extrémnych prípadoch sme museli odmotávať trávu po pätnástich sekundách kosenia. Keby takúto hlavicu a jej upevnenie navrhol konštruktér v mojej firme, bol by prepustený na hodinu pre sabotáž. Hneď, ako to bolo možné, sme pôvodnú hlavicu nahradili dokonalejšou, ktorá je len o desať eur drahšia, ale ušetrí vám kopu nervov aj času. Navyše dosadá takmer bez vôle na kryt a namotanie stebiel trávy na hriadeľ je skôr výnimkou, ako pravidelným javom.
Kosenie strunou ide vďaka výkonu motora veľmi dobre aj v hustej alebo vysokej tráve. Trochu problémom môže byť, že šírka podvozka je 48 cm a ochranný kryt dovolí strune priemer 45 cm. Teda kolesami tlačíte kosačku po nekosenej tráve… Istým riešením je kývať kosačkou doprava a doľava, tým rozšíriť záber kosenia a urobiť si cestu. Pri druhom priechode trávou môžete využiť možnosť nastaviť kosačku doprava, kedy je osa hlavy pred kolesom a teda vykosiť si trávu napravo od kosačky a ľavou polovicou idete po už vykosenom povrchu.
Dodávaný (a odporúčaný) trojzub má priemer 25 cm a je teda výrazne užší, ako rozpon žacej struny. Pri kosení vysokej trávy je to nepoužiteľné, ale kosiť týmto spôsobom nízku trávu nám príde zbytočné. Nakoniec sme museli uznať, že dovozca má pravdu, keď dodáva Zipper ZI-MOS125 na náš trh len s hlavicou na žaciu strunu. Je to optimálne riešenie. Len keby výrobca vybavil stroj kvalitnou hlavou a nesnažil sa ušetriť za každú cenu.
Motor sa štartuje klasickým ťahovým štartérom, pri novom stroji je to bezproblémové. Po rovine sa s kosačkou veľmi dobre manipuluje a kosenie trávy až do výšky kolien dospelého človeka je úplne bezproblémové a pohodlné. Vďaka tomu, že je motor umiestnený na podvozku, len minimálne sa do rúk obsluhy prenášajú vibrácie a kosenie väčšej plochy nie je namáhavé, na rozdiel od v popruhoch nesených vyžínačov a krovinorezov. Žaciu strunu vďaka výkonu motora a prevodu pred hlavicou nezastaví ani menšie mravenisko alebo krtinec, preto dôrazne odporúčame pri práci s týmto krovinorezom na kolesách používať ochranný štít tváre alebo aspoň bezpečnostné okuliare, pevnú obuv a dopnuté rukávy. Sem tam vzduchom okrem trávy preletí aj kúsok hliny alebo skalka.
Hmotnosť kosačky je 12 kilogramov, ale nesie ju podvozok, človek len ovláda smer jazdy. Treba ju tlačiť, ale nie je to nič nepohodlné ani do svahu. Bez problémov s ňou dokáže aj veľké plochy kosiť človek po operácii chrbtice alebo s problémami s kolenami. Šírka cez podvozok je 48 cm a celú kosačku z prevádzkovom stave bez problémov naložíte do kombíka osobného auta.
Vďaka nízkej cene a ľahkej obsluhe je kosačka Zipper vhodná aj do väčších záhrad, kde by bubnová alebo lištová kosačka bola niekoľkonásobne drahšia. Ak si kosenie rozložíte na viac úsekov, bude to ľahké a pohodlné kosenie a viac už nebudete chcieť používať nesené kosačky.
Aj napriek výhradám ku konštrukcii rámu a žacej hlavici môžeme Zipper ZI-MOS125 odporúčať, najmä ak si kúpite ihneď novú žaciu hlavicu a rám dáte spevniť ešte skôr, ako začnete kosačku používať. Potom sa stane spoľahlivým pomocníkom v záhrade.
The Incutio XML-RPC PHP Library -- WordPress/4.5.2
[…] Už v zime sme si vyhliadli pre nás prijateľný kompromis v cene aj výkone a (dúfam) životnosti. Videli sme kombináciu krovinorezu na podvozku. Že ste o niečom takom doteraz nepočuli? Do minulého roka ani my a donedávna ani naši susedia v záhrade ? No v marci nám kuriér doručil rakúsku mobilnú kosačku Zipper ZI-MOS125. […]
The Incutio XML-RPC PHP Library -- WordPress/4.5.3
[…] dlhšom zvažovaní a hľadaní ďalších informácií sme nakoniec kosačku Zipper ZI-MOS125 cez internet objednali a začali s ňou kosiť. Skúsil som používať oceľový […]
The Incutio XML-RPC PHP Library -- WordPress/4.8.1
[…] dokášanie pri stromoch alebo záhonoch. Naopak, na vysokú trávu a súvislé plochy používam krovinorez na podvozku Zipper Zi-Mos125. A na úplne malú trávu na citlivých miestach Olinka kosí s akumulátorovou […]
The Incutio XML-RPC PHP Library -- WordPress/5.6.8
[…] Medzi prvými sa u nás objavil vtedy exotický elektrický fúrik Motúčko a ešte exotickejší krovinorez na podvozku Zipper. Špeciálne u úpravy trávy sme postupne dopĺňali sortiment používaných kosačiek tak, ako […]
The Incutio XML-RPC PHP Library -- WordPress/6.1.1
[…] sme hneď prvú jar do podstatne väčšej záhrady kúpili netradičný krovinorez na podvozku, lebo sme očakávali podstatne väčšiu záťaž na naše telá. No a šiesty deň som mal […]