Na každej stavbe a v každej záhrade patrí k najnáročnejším a najnamáhavejším činnostiam presun materiálov. Piesok, štrk, hlinu či iné druhy sypkých, ale aj kusových materiálov, sa najčastejšie na krátke vzdialenosti prevážajú fúrikom. Na mäkkom povrchu alebo vo svahu sa jedná o naozaj namáhavú prácu.
Pre uľahčenie tejto driny v Čechách vyvinuli a vyrábajú fúrik s elektrickým pohonom. Fúrik netreba tlačiť, za istých okolností ho netreba ani držať v rukách a pracovať s ním môžu ľudia aj bez telesnej kondície alebo s ochoreniami chrbtice, ktorí s obyčajným fúrikom ani nepohnú. Ako sa osvedčilo Motúčko v praxi vo veľkej záhrade?
V súčasnosti je Motúčko – motorové kolečko (fúrik) – vyrábané v dvoch výkonových prevedeniach a vo viacerých verziách vybavenia. Predmetom tohto popisu je základné prevedenie s pozinkovanou korbou s príkonom motora 250 W a otestovali sme aj niektoré prvky príplatkových doplnkov a rozšírení.
Keďže miestny predajca v kamennom obchode predával Motúčko v akcii za vyššiu cenu, ako bola bežná cena, objednali sme motúčko cez internet, ušetrili sme pár desiatok eur. Kuriér ho priviezol zmontované, príslušenstvo bolo uložené na korbe a všetko bolo zabalené vo fólii. Preprava nijako motúčku neublížila, okrem fólie bola na ochranu rámu použitá aj izolačná pena na potrubia. Chránená bola aj spúšť motora na pravej rukoväti aj predný rám.
Motúčko nie je len motorizovaný klasický fúrik, jedná sa o kompletne vyvinutý nový výrobok. Rám je zvarený z pevných oceľových rúrok 32 x 1,5 mm, na ňom je nasadená pevná korba z 1 mm hrubého oceľového pozinkovaného plechu. Dostať kúpiť aj odľahčenú verziu z plechu hrubého 0,8 mm alebo s korbou z plastu v troch veľkostiach.
Zadné oporné nohy z masívnych oceľových pásnic sú na spodku opatrené plastovými návlekmi. Skutočná sila a prednosť motúčka sa skrýva v jeho kolese. Náboj pneumatiky priemeru asi 50 cm so šípovým vzorom a šírke 10 cm tvorí puzdro s jednosmerným elektromotorom a integrovanou prevodovkou. Motor s príkonom 250 W je napájaný gelovým uzatvoreným akumulátorom o napätí 12V a kapacite 22 Ah, uloženým pod korbou fúrika.
Ovládanie motora je jednoduchým spínačom v otočnej rukoväti Motúčka na pravej strane. Buď obopneme rukami modrý prstenec a otočíme proti smeru hodinových ručičiek alebo sa oprieme palcom pravej ruky o páčku a vychýlime ju doľava. Tým zopneme spínač a uvedieme motor Motúčka do chodu. Pre vypnutie motora stačí uvolniť tlak, pružina vráti spínač do východzej vypnutej polohy a fúrik sa zastaví.
Na motorovej jednotke je umiestnený prepínač voľnobežka-rekuperácia. Po prepnutí do polohy voľnobežky nekladie prevodovka a motor pri ručnom tlačení fúrika takmer žiadny odpor a je to dobré používať pri manipulácii s Motúčkom na krátke vzdialenosti. Poloha „rekuperácia“ má význam najmä pri pohybe v kopcovitom teréne, pri jazde smerom dole jednak brzdí celý fúrik, aby sa príliš nerozbehol dole kopcom, jednak to dobíja akumulátor, čím predlžuje pracovnú dobu motúčka na jedno nabitie. Údaj výrobcu o až 20% predĺžení práce sme neoverovali, skutočnosť záleží na mnohých faktoroch, ako je sklon svahu, hmotnosť nákladu a tým aj rýchlosť jazdy z kopca.
V každom prípade ale neodporúčame jazdu s nákladom dolu zo svahu v režime voľnobežky, pretože by ste museli motúčko brzdiť svojou silou.
Pri cúvaní s Motúčkom musíte prekonávať odpor prevodovky a motora bez ohľadu na polohu prepínača. Pri jazde na svahu si ale veľmi rýchlo zvyknete, že namiesto „naťahovania sa“ s Motúčkom pri cúvaní je oveľa jednoduchšie využiť silu jeho motora a radšej do kopca urobiť zopár metrov a v otočke prejsť na výhodnejšie miesto.
Ako sa s Motúčkom jazdí
Veľmi jednoducho a veľmi ľahko. Nadvihnete Motúčko za rukoväte, otočíte spínačom a Motúčko vyrazí. Doslova. Kým si na to nezvyknete, ujde vám aj o pol metra, kým si zvyknete súčasne s otočením rukoväte urobiť polkrok a vykročiť, aby ste ste stíhali za svojím motorovým fúrikom. Výrobca udáva na rovine rýchlosť 3,2 až 4 km/h, s nákladom jazdí motúčko samozrejme pomalšie. Ale ani do svahu až 30° s nákladom nie je rýchlosť výrazne pomalšia.
Odporúčame pri používaní pracovného kabáta alebo bundy mať rukávy tesne dopnuté. Ľahko sa vám môže stať, že vám do nich vojdú rukoväte motúčka a pri zapnutí elektropohonu vás Motúčko potiahne za rukávy. Našťastie pri vytrhnutí z ruky sa okamžite zastaví.
Pracovať v záhrade alebo na stavbe s Motúčkom môže aj človek s nižšou fyzickou kondíciou alebo zdravotným handycapom, pretože na tlačenie Motúčka nepotrebujete žiadnu silu, tú obstará elektromotor. Pracovná doba na jedno nabitie akumulátora sa pohybuje okolo 6 hodín, v závislosti od hmotnosti nákladu a sklonu terénu.
Nabíjačka na 230V nebýva súčasťou dodávky Motúčka, ak sa nejedná o sety, ktoré ale bývajú u maloobchodných predajcov drahšie, ako solo nákup motúčka a nabíjačky. Nabíjanie je jednoduché. Opriete motúčko o stenu tak, aby ste sa dostali k spodku korby, na oba póly akumulátora pripevníte farebne odlíšené krodílie koncovky a zapnete prívodnú vidlicu do zásuvky 230 V. Rozsvieti sa na nabíjačke najprv zelená dióda a potom červená, ktorá signalizuje nabíjanie prúdom 4A. Po nabití akumulátora sa opäť rozsvieti zelená LED. K veľkosti LED a tým aj ich viditeľnosti máme výhrady, výrobca použil asi najmenšiu veľkosť LED a cez deň sa musíte veľmi dobre a z blízka pozrieť, aby ste zistili, ktorej farby LED práve svieti.
Napájací okruh motora je istený veľkou 40A poistkou v puzdre na pravej strane motúčka. Výrobca odporúča pri každom odstavení poistku vybrať. To sa mi nezdá úplne dobrý nápad, pretože kontakty poistkového púzdra nie sú stavané na každodenné vyberanie a vkladanie poistky. Uvažujem o doplnení silného vypínača do okruhu napájania.
Technické údaje
– hmotnosť: 28 kg
– výkon motora: 250 W
– batéria: Panasonic olověná 12 V/22 Ah
– rýchlost pojazdu: 3 – 4 km/h
– rám: oceľ, priemer rúrkového rámu 32 x 1,5 mm
– rozmery rámu: dĺžka 170 cm, šírka vnútorná 50,5 cm, šírka vonkajšej rozteče medzi rukoväťmi 51 cm
– rozmery korby: šírka 56 cm, dĺžka 88 cm, hĺbka 30cm, hrúbka 1 mm, váha 5 kg, objem 100 litrov
– nástavba: odnímatelná
– pneumatika: šípový vzor, duša, šírka 10 cm
Vylepšenie Motúčka
Ako sme už naznačili, veľké množstvo práce s týmto elektrickým fúrikom zvládnu aj menej fyzicky disponované osoby. Po naložení fúrika ho stačí len zdvihnúť, otočiť spínačom a niesť ho, o dopredný pohyb sa postará motor a to aj do kopca. No ak chcete, nemusíte fúrik ani dvíhať a nosiť ho, môžete len kráčať za ním alebo dokonca vedľa neho. O to sa postarajú pomocné kolieska.
Pomocné bantamové pneumatiky o rozmere 32 x 10 cm na pomocnom ráme s riadením a stabilizáciou smeru sa montujú pomocou dvoch príložiek k nožičkám pod korbou. Nesú hmotnosť korby, takže obsluhe netreba nič dvíhať, len sa postarať o určenie smeru jazdy Motúčka.
Nevýhodou takto doplneného motúčka je fakt, že korba je neustále v polohe naklonenej dopredu. Problém to môže spôsobiť pri jazde dolu zo svahu, treba na to myslieť. A druhou, že pri zastavení po jazde do kopca alebo z kopca má motúčko snahu cúvať čí ísť ďalej. Treba ho držať za rukoväte alebo podložiť koliesko špalíkom.
Inak má Motúčko s pomocnými kolieskami len samé výhody a odporúčam každému si ich dokúpiť. Používať ho plne naložený môžu aj ľudia s problémami s chrbticou alebo kĺbami. Netreba fúrik ani tlačiť ani držať v rukách, stačí len riadiť jeho smer jazdy a ovládať spínač motora.
Ďalším užitočným doplnkom je predný adaptér náradia. Montuje sa pod skrutky, držiace pohonnú jednotku k rámu. V našom prípade mal mierne väčší rozmer, ako otvory pre koleso a bolo potrebné vyvinúť pri montáži trochu väčšiu silu. Po namontovaní adaptéra sa k nemu pripája ďalšie príslušenstvo pomocou pár pohybov.
Vo vidlici adaptéra je montovaný obyčajný hokejový puk s dvomi dierami pre skrutku a kolík. Hoci je v ráme niekoľko otvorov štvorcového profilu, vhodné pre takzvanú vrátovú skrutku, výrobca dodal s motúčkom obyčajnú skrutku M10, takže pri zaťahovaní krídlovej matice sme museli použiť kľúč alebo silné prsty, aj tak sa nám raz matica vibráciami počas jazdy po nerovnom teréne uvolnila a skoro sme stratili skrutku, plastovú podložku aj krídlovú maticu.
Dokúpili sme vrátovú skrutku M10 aj s maticou, nahradili ňou tú „továrenskú“ a hneď bolo uťahovanie krídlovej matice jednoduchšie a ľahšie. Škoda, že výrobca takou maličkosťou, ako je nesprávna skrutka alebo maličké LED na nabíjačke, kazí dojem z inak výborného výrobku.
Adaptér sa ná okrem iného použiť na montáž vidiel na prepravu ťažkých bremien, vďaka premyslenému systému západky je nakladanie veľmi ľahké a potom aj presun bremena.
Okrem toho je k dispozícii celý rad príslušenstva a doplnkov a tiež rôznych verzií Motúčka. Pri veľkej záhrade alebo pri potrebe jazdy s fúrikom do kopca je motúčko skvelým pomocníkom, s ktorým ušetríte veľa námahy a zvládnete podstatne viac, ako susedia.
Prechod cez 20 cm vysokú prekážku ale Motúčko zvládne len ak nemá namontovaný predný adaptér príslušenstva. Pri 30° sklone svahu máte pocit, že by mohol byť rýchlejší 😉 100 kilogramov nákladu zvládne aj do tohto svahu, po rovine by malo Motúčko uviesť 120 až 150 kilogramov nákladu. Dobu výdrže na jedno nabitie je ťažko zmerať, keď nepracujete s motúčkom trvale, ale nie je problém počas obedňajšej prestávky pripojiť baterku k nabíjačke a doplniť energiu. S plne nabitou baterkou je jazda do svahu svižnejšia.
Motúčko môžeme každému záhradkárovi alebo stavebníkovi len odporúčať, len odporúčame ceny v kamennej predajni konfrontovať s cenami na internete, možno dosiahnete na lepšiu cenu.
The Incutio XML-RPC PHP Library -- WordPress/4.4.2
[…] krát sme využili nášho motorového pomocníka, motúčko. Fúrik s elektromotorom a baterkou. Na ňom sme odviezli stromky k vlečke pri bráne a potom z dvora až priamo k jame. Oveľa […]
The Incutio XML-RPC PHP Library -- WordPress/4.3.3
[…] toto všetko nemusíte, keď si zaobstaráte, ako ja, fúrik s elektromotorom a baterkou. Keď si kúpite Motúčko a k nemu pomocný zadný […]
The Incutio XML-RPC PHP Library -- WordPress/4.5
[…] Okrem silného elektromotora v prednom kolese, napájaného z batérie pod korbou, disponuje tento motorový fúrik aj veľkým množstvom príslušenstva a výbavy. Keď sme ho objednávali do našej záhrady, […]
The Incutio XML-RPC PHP Library -- WordPress/4.5.2
[…] k Motúčku si môžete dokúpiť druhú korbu s väčším objemom. Prehodiť ju za pomoci štyroch skrutiek […]
The Incutio XML-RPC PHP Library -- WordPress/4.5.3
[…] som z domu Motúčko, naložili sme nádrž naň a pohodlne ju odviezli na miesto určenia. Je to určite ľahšie, ako […]
The Incutio XML-RPC PHP Library -- WordPress/4.5.3
[…] s elektrickým motorom na baterku, Motúčko, využijú pri svojej práci nie len starší a slabší ľudia po chorobe alebo úraze, ale ľudia […]
The Incutio XML-RPC PHP Library -- WordPress/4.6.1
[…] konci záhradky. Používal som obyčajný fúrik, jednak to bolo mierne zo svahu, jednak by som Motúčko musel voziť na streche auta, keďže som už vlečku nemal k dispozícii. Dlažbu som nakládol do […]
The Incutio XML-RPC PHP Library -- WordPress/4.7
[…] zničit rozmočený trávník se mi ani nejméně nechtělo. Traktorový vzor pneumatiky Motúčka se silným elektromotorem by na něm zanechal hluboké stopy. Tak jsem si vzpomněl na to, jak se […]
The Incutio XML-RPC PHP Library -- WordPress/4.7.3
[…] mať veľkú záhradu je drina. Ale keď na prepravu ťažkých vecí namiesto obyčajného fúrika používate Motúčko, namiesto obyčajného krovinorezu ten s podvozkom, namiesto rýľovania mulčujete a namiesto […]
The Incutio XML-RPC PHP Library -- WordPress/4.8.1
[…] prevážal veľké množstvo hliny a štrku a bol som spotený aj napriek tomu, že som využíval Motúčko, náš elektrický fúrik. Neviem si predstaviť, keby som ho musel aj tlačiť do kopca, nie len nakladať. To by som od […]
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/64.0.3282.186 Safari/537.36
Dobrý den,
jsme rádi za každý pozitivní názor a vděční za každou připomínku k našemu Motúčku, z které se můžeme poučit. V tomto článku padla připomínka ohledně nevyhovujícího šroubu a nahrazení za vratový šroub u Univerzálního nosiče příslušenství. Díky vaší připomínce jsme šroub nahradili v základní dodávce a děkujeme za to 🙂
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:56.0) Gecko/20100101 Firefox/56.0
Motúčko je skvelý výrobok a každá úprava či vylepšenie mu pomôže. Sám som okrem tej skrutky prestavil polohu zadných kolies, aby sa z korby nič nesypalo a vyrobil bočnice. Možno by stálo za úvahu vyrábať ich v továrni 😉 A keď budete mať čas, vymyslieť Motúčko vyklápacie, do boku by to bolo jednoduchšie.
Prajem veľa spokojných zákazníkov.
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/64.0.3282.186 Safari/537.36
Děkujeme,
představivosti se meze nekladou, klidně mi můžete na můj e-mail zaslat fotografie vašich vylepšení a nápadu, možná se necháme inspirovat 🙂
Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/87.0.4280.141 Safari/537.36
i já musím potvrdit, že motúčko funguje a to velmi dobře..když jsem si četl u výrobce, že baterie může vydržet 14 dní, tak jsem tomu moc nevěřil, ale když jsem si elektrické motorové kolečko pořídil, tak jsem se přesvědčil, že při běžném denním používání je to opravdu možné..motúčko se dá koupit například zde:
*censoRed*
The Incutio XML-RPC PHP Library -- WordPress/5.6.1
[…] nie našim elektrickým fúrikom. Je trochu širší. A tak sme si povedali na jeseň, že náš plastový zatrávňovací chodník […]
The Incutio XML-RPC PHP Library -- WordPress/6.4.4
[…] naproti domu cez cestu. Jednoduchým ľuďom patrí do ruky jednoduché náradie, takže Motúčko ostalo v dielni, tískali starý fúrik, ktorý som im naolejoval, zo zásob kúpeného domu. Aj […]